Личен или корпоративен бранд или и двете?! Това е Въпросът!

Личен или корпоративен бранд или и двете?! Това е Въпросът!

Един от първите въпроси, които трябва да си зададем е дали да имаме само личен бранд или само корпоративен бранд и дали ако имаме и двата вида бранда, те да бъдат обвързани?! Искаме да вложим усилия да изградим и двата си бранда или само единият ни е достатъчен. На тези и други подобни въпроси, можете да видите отговорите по-долу.

Разликата е, че личният бранд е изграден около теб, а корпоративният бранд около идентичността, която създаваш за бизнеса си. Обикновено това означава, че името на бизнеса, което създаваш, трябва да се различава от твоето лично такова. Преди години беше популярно името на създателя на компанията да бъде име и на компанията, но все по-малко фирми се основат на това отминало разбиране.

Създаването на личен бранд никога не е било по-лесно, особено с онлайн инструментите, с които разполагаме днес. С помощта на личните уебсайтове и профилите в социалните медии, може да е по-лесно да се създаде личен, отколкото корпоративен бранд. Особено след последните промени от март 2020 година, монетизирането на личния бранд може да се окаже по-бързо, отколкото на фирмения и по-рентабилно от гледна точка на разходи.

Ще изтъкна само някои основни предимства на личния бранд:

  • Личните брандове са гъвкави. Това означава, че ако се насочиш в друга посока и започнеш да предлагаш нещо различно от това, което предлагаш в момента, няма да се налага да променяш името на бизнеса си, адаптирайки своите предложения, а веднага ще имаш аудитория, на която да споделиш за новото си начинание.

  • Ако си човек с мнение и искаш да развиеш кариера или просто да се позиционираш като експерт в това, което правиш, то личният бранд е идеален за теб.

  • Ако си собственик на бизнес, работиш като професионалист в дадена област или си художник, автор, професионален лектор или треньор и искаш да стимулираш своя бизнес, както и да привлечеш нови, заинтересовани страни, то личният бранд е перфектния избор за теб.

Нека не говорим само за розовата страна на нещата и затова ще споделим и някои минуси на личния бранд:

  • Името на твоята компания няма да посочва какво правиш: трябва да свържеш името си с това, което предлагаш. Един от най-добрите начини да го направиш е чрез силен слоган, който да използваш редовно във всичко, което правиш. Писането на публикации в блогове, правенето на интервюта, създаването на качествено съдържание в социалните медии и други такива похвати, може да ти помогнат хората да свързват името ти с това, за което искаш да си познат на аудиторията.

  • Трудно е да се продаде бизнес с лична марка. Да, от март 2020 до този момент е драстично по-лесно да продаваш с личния си бранд различни продукти, но това ще ангажира твоето време непрекъснато, за да продаваш и бизнес продуктите и услугите си и те може да се идентифицират единствено с теб, а това може да не е твоята гледна точка за бъдеще време, когато предпочиташ да имаш екип, който да презентира и продава услугите и продуктите ти.

А как стои въпроса с корпоративния бранд?

Част от предимствата на корпоративния бранд са:

  • Корпоративният бранд ти позволява да позиционираш бизнеса си още от „Здравей“. Няма рамка, в която да се впишеш и думите, които да използваш, затова намери такива, които изразяват идентичността на бизнеса и какво предлага той. Допълни ги със слоган, който създава ангажираност и ще видиш как идеалният ти клиент разбира какво предлагаш веднага щом чуе името на компанията.

  • Търговските марки са по-лесни за продажба. Повечето фирми имат жизнен цикъл. Ако интересите ти са се променили; искаш да се преместиш; готов си да се пенсионираш, то тогава ще бъде по-лесно да продадеш бизнеса си на някой друг, ако личното ти име не е свързано, с това, което предлагаш. Нека си го кажем: ако бизнесът е кръстен на теб, а ти вече не си там, той не е толкова ценен. Но ако си разработил разпознаваема марка, това е актив, за който хората ще си платят.

Ето и някои недостатъци на корпоративния бранд:

  • Трудно е да се изгради корпоративен бранд. Налага се да създадеш търговска марка в момент, в който е възможно все още да се опитваш да решиш какво точно ще предложи бизнесът ти, както и кои ще бъдат твоите идеални клиенти.

  • Бизнес марките не са толкова гъвкави, ако интересите ти се променят. Ако решиш да пренасочиш курса и да предлагаш нещо съвсем различно, то най-вероятно ще е добре да започнеш втори бизнес, ако той не кореспондира с фирмата ти. Обикновено можеш да измислиш име, чието поле е по-широкообхватно и твоите продукти и услуги ще попаднат там, но ако промениш полето си напълно, името може да не работи повече.

Вече най-вероятно се чудиш има ли щастлива среда между личен и корпоративен бранд?!

Да, има такава щастлива връзка между личен и корпоративен бранд, но за да се случи е необходимо да измине значително време на комуникация през каналите и на двата бранда и обвързването им в неразривна връзка, нещо като безусловна любов. Това означава, че изразявайки се лично и позиционирайки се като експерт в определена област винаги присъства и корпоративния бранд в публикациите ти. Никак не звучи трудно, но на практика си отнема време и размисъл, за да може да се извлече максимален ефект от каналите за комуникация и на двата бранда.

Важно е да се позиционираш в различни комуникационни канали като професионалист в посоката на бизнеса ти и дейността му, за да можеш с позиционирането на личния си бранд да доведеш позитив и за бизнеса. Често обаче се случва и бизнеса да бъде търсен, поради факта, че собственикът или управителят имат добро утвърдено позициониране на личния си бранд. В заключение съществува такава връзка и затова на нея сме отделили една голяма част от програмата, както и в практическите задачи, които сме планирали към менторската програма по личен и корпоративен бранд.

Ако всичко това те е мотивирало и е било полезно за теб, ще се радваме да станеш част от нашата програма, за да можем да ти помогнем с решението върху кой бранд ще се фокусираш и с неговото развитие поотделно и в неразривна връзка помежду си. Уикенд обучение „Основи на личния и корпоративен бранд“ – Brand Success

Желаем ти успех!

Защитено съдържание.